Naturalne antybiotyki zarówno roślinne, jak i ziołowe pomogą zwalczyć przeziębienie. Naturalne antybiotyki są elementem domowych kuracji. Poznaj 10 najlepszych naturalnych antybiotyków.

Naturalne antybiotyki z twojej kuchni

W okresie jesienno-zimowym często narzekamy na spadek odporności i skłaniamy się ku naturalnym metodom wspierającym nasz układ immunologiczny. Naturalne antybiotyki odznaczają się wysoką skutecznością przy schorzeniach górnych dróg oddechowych. Z powodzeniem neutralizują bakterie i drobnoustroje za sprawą silnie przeciwzapalnych właściwości, a co najważniejsze nie mają żadnych skutków ubocznych (pod warunkiem, że nie mamy alergii na dany produkt) i nie sprawiają, że bakterie uodpornią się na określony antybiotyk.

Całe szczęście nasza świadomość dotycząca nadużywania antybiotyków zdaje się być szersza i staramy się ich nie nadużywać. Gdy nie ma konieczności ich zastosowania, warto wesprzeć się domowymi kuracjami, które skutecznie poradzą sobie z infekcją. Możemy je stosować również w celu poprawy odporności, do czego bardzo zachęcam. Zwłaszcza, że większość przepisów jest po prostu pyszna, a produkty łatwo dostępne (sporą część z nich macie na pewno w swojej kuchni).

10 najlepszych naturalnych antybiotyków

1. Czosnek

Listę naturalnych antybiotyków wręcz musi otworzyć czosnek. To najbardziej rozpoznawalne naturalne lekarstwo nie ma sobie równych pod względem działania bakteriobójczego. Jego niezwykłe właściwości odkryto na długo przed wynalezieniem penicyliny. Jego lecznicze działanie warunkuje zawartość allicyny, która jest też odpowiedzialna za intensywną woń czosnku.

2. Cebula

Cebula ma wpływ nie tylko na zatrzymanie rozwoju bakterii, ale także zwiększa wytwarzanie śluzu, co sprawia, że doskonale radzi sobie z infekcjami górnych dróg oddechowych.

Syrop z cebuli to prawdziwe panaceum na jesienne dolegliwości, które bez obaw możemy podawać również najmłodszym. Przygotowanie syropu z cebuli jest banalnie proste. Potrzebujemy tylko wyparzonego słoiczka, 4 cebul oraz miodu (wolę wersję z miodem zamiast cukru, ponieważ jest zdrowsza). W zależności od upodobań syrop możemy wzbogacić cytryną, kurkumą, kilkoma goździkami. Ja przygotowuję syrop, którego bazą jest cebula, ale dodaję do niego inne składniki.

Mój przepis na przeciwzapalny syrop (ok. 200 ml)

Składniki:

2 średnie cebule, koniecznie z krajowej uprawy

3 ząbki czosnku

3 cytryny

Korzeń imbiru (wystarczy nam kawałek około 4 cm)

Łyżeczka kurkumy (dobrej jakości, z certyfikowanej uprawy)

Miód – ilość wg uznania

Przygotowanie:

Słoik ok. 400-500 ml wyparzyć wrzątkiem.
Cebulę, imbir, czosnek, 1 cytrynę – umyć, obrać i pokroić w plasterki (imbir można też zetrzeć na tarce o dużych oczkach)
Do słoika wykładamy warstwowo:
cebulę + czosnek + imbir + 1 cytrynę + kurkumę
Z pozostałych cytryn wyciskamy sok i zalewamy wszystko razem z miodem (wg uznania)
Ugniatamy wsad w słoiku.
Przez 24 h trzymamy w temperaturze pokojowej, ale niezakręcony, później przekładamy do lodówki, gdzie szczelnie zakręcony możemy przechowywać do dwóch tygodni. Zażywamy 3 łyżeczki dziennie w celu poprawy odporności. Przy infekcji zwiększamy dawkowanie do 6 łyżeczek.

3. Imbir

Imbir jest doskonały na zatrucia pokarmowe i zakażenia układu pokarmowego (dobrze radzi sobie z większością bakterii). Imbir znany jest w medycynie wschodniej od dawna. Wykorzystuje się go nie tylko do łagodzenia dolegliwości żołądkowych, ale też przeziębienia i grypy. Imbir wykazuje bowiem przeciwzapalne i przeciwbólowe właściwości. Warto jednak pamiętać, że nie może być podawany dzieciom poniżej 2. roku życia.

4. Kurkuma

Historia wykorzystywania leczniczych właściwości kurkumy sięga już VI wieku naszej ery! Kurkumę wykorzystywano do leczenia chorób skórnych oraz wszelkich dolegliwości żołądkowych. Zawarta w kurkumie kurkumina działa jak naturalny antybiotyk. Pomaga zwalczyć wiele chorobotwórczych bakterii, wirusów i odpowiedzialnych za kandydozę grzybów. Przeciwzapalne działanie kurkuminy potęgują naturalne olejki eteryczne występujące w kurkumie. Niektóre badania podają, że kurkumina hamuje proces zapalny równie skutecznie jak popularny nurofen. Według ajurwedy podczas infekcji górnych dróg oddechowych, warto pić odżywczy napar z kurkumy z dodatkiem imbiru, cytryny i miodu. Ja nie wyobrażam sobie sezonu jesienno-zimowego bez kojącego smaku złotego mleka, które pijemy garnuszkami nie tylko w czasie infekcji 🙂

Domowe mikstury, które poprawiają odporność – zobacz moje wystąpienie w Pytaniu na śniadanie

5. Miód, pyłek pszczeli, propolis

Miód wykazuje silnie działanie przeciwbakteryjne, przeciwwirusowe oraz antybakteryjne. Z powodzeniem rozprawia się także z chorobotwórczymi grzybami z rodzaju Candida. Najlepsze działanie wykazują miody spadziowe, zwłaszcza te pochodzące z drzew iglastych, lipy i gryki. Jednak nie tylko miód ma potwierdzone działanie antybiotyczne. W sezonie grypowym nie możemy zapominać także o pyłku pszczelim i propolisie, które skutecznie niwelują działanie drobnoustrojów chorobotwórczych i podnoszą odporność organizmu.

Za sprawą właściwości odżywczych pyłku pszczelego możemy także uzupełnić codzienną dietę w biopierwiastki, witaminy i aminokwasy, co za tym idzie − wzmocnić organizm, usprawnić metabolizm (udowodniono, że regularne przyjmowanie pyłku pomaga zredukować wagę ciała), a także − dzięki zwiększeniu liczby czerwonych krwinek − zapobiec anemii. Razem z propolisem używa się go do leczenia stanów zapalnych jamy ustnej. Ważne: pyłek pszczeli najlepiej stosować w postaci rozdrobnionej – rozpuścić go w cieplej (ale nie gorącej wodzie) bądź zmielić w młynku do kawy i dodać do herbaty, naparu na bazie imbiru i cytryny czy nawet owsianki.

6. Olejek z oregano

Olejek z oregano polecany jest przez specjalistów medycyny naturalnej do walki z grzybami i bakteriami. Skuteczność dobrej jakości oleju z oregano jest porównywalna do klasycznych antybiotyków, np. penicyliną lub streptomycyną. Olejek z oregano jest skuteczny w walce z gronkowcem złocistym. Badania wykazały, że za lecznicze właściwości olejku z oregano odpowiada substancja o nazwie karwakrol. Olejek należy stosować trzy razy dziennie po dziesięć kropli. Ja w celu podniesienia odporności lub w walce z infekcją, stosując równocześnie inne naturalne antybiotyki, spożywam 10 kropli rano, które dodaję do naparu z siemienia lnianego.

7. Cytryna

Bez niej nie ma naturalnych naparów i przeciwzapalnych syropów, choć, jak wiadomo, wcale nie jest królową witaminy C. Zawiera jej jednak na tyle dużo, by wspierać odporność organizmu (53 mg/100 g). Istotna jest również zawartość rutyny, która zapobiega uszczelnia naczynia krwionośne.

8. Dzika róża

W temacie witaminy C rekordzistką jest właśnie dzika róża, a raczej jej owoce, które mają ponad 30 razy więcej witaminy C niż cytrusy! Dzika róża zawiera też dużo innych witamin – A, B1, B2, E, K, a ponadto kwasu foliowego, karotenoidów i flawonoidów. Polecam ją zwłaszcza w formie naturalnego soku, który możemy dodawać do herbaty lub rozcieńczać wodą. Możemy przygotować go sami ze świeżych owoców lub kupić w sklepie z ekologiczną żywnością.

9. Chrzan

Korzeń chrzanu działa przeciwbakteryjnie, przeciwwirusowo, grzybobójczo, a także wykrztuśnie. Jest doskonały w leczeniu zatok i kataru, a swoje niezwykłe właściwości zawdzięcza substancjom: fitoncydom i alkoholowi fenyloetylowemu. Korzeń chrzanu jest łatwo dostępny w marketach, dzięki czemu możemy go utrzeć samemu w domu – wystarczy go porządnie umyć, obrać i zetrzeć na drobnej tarce. Do smaku wystarczy dodać ocet winny, sól oraz odrobinę cukru, wymieszać i przełożyć do słoiczka.

10. Żurawina

Największe zasługi wykazuje w leczeniu infekcji układu moczowego, wywoływanych przez bakterie E. coli. Żurawina pomaga wypłukać bakterie z dróg moczowych, przyspieszając tym samym proces leczenia. Stosowana później w celu profilaktycznym zapobiega nawrotom infekcji. By zwalczyć infekcję pęcherza, pij więc dobrej jakości sok z żurawiny, spożywaj świeże owoce lub ekstrakty owocowe.

Naturalne antybiotyki – 10 najlepszych naturalnych antybiotyków
5 (100%) 3 votes

You May Also Like